NUN : Sejarah Perkembangan Islam Di Sarawak
Nadwah Ulama
Nusantara VIII.
The 8th
Symposium Of Ulama In Malay Archipelago.
“Sinergi
Ulama Dalam Pemerkasaan Ummah”
Tarikh: 14 – 16 Safar 1440 Hijrah.
23 – 25 Oktober 2018 Masihi.
Lokasi: Dewan Kompleks Islam Sarawak, Kuching & Hotel
Riverside Majectic, Kuching, Sarawak.
Sejarah
Kedatangan Dan Perkembangan Islam Di
Sarawak
Sejarah
kedatangan islam merupakan fenomena yang penting dalam sejarah peradaban di
Sarawak khasnya dan Kepulauan Melayu amnya. Namun, masih banyak yang belum
diketahui dengan jelas dan tepat tentang Tarikh sebenar pertapakan Islam di
Sarawak. Berikut merupakan kronologi kedatangan dan perkembangan Islam di
Sarawak bermula dari abad ke-14 sehingga zaman penjajahan British.
Pada abad
ke-14, Sarawak dahulunya merupakan sebahagian daripada wilayah Brunei sebelum
kedatangan penjajah Eropah di kepulauan Borneo. Justeru, kemasukan Islam secara
rasmi ke Brunei mahupun wilayah jajahannya adalah apabila pemerintahnya iaitu
Awang Alak Betatar telah memeluk Islam pada tahun 1368 yang kemudiannya diberi
nama Sultan Muhamad Shah oleh kerajaan Johor. Pengislaman baginda turut diikuti
oleh rakyat baginda. Semasa pemerintahan Awang Alak Betatar, Brunei memiliki 5
buah pusat perdagangan di Sarawak iaitu Kalaka, Saribas, Samarahan, Sadong dan
Sarawak (Kuching) yang sering menghantar ufti kepada baginda.
Pada
abad ke-15, perkembangan Islam semakin berkembang apabila sultan-sultan Brunei
seperti Paduka Seri Sultan Muhammad, saudaranya Sultan Ahmad dan Sultan Ali
Bilfalih telah melaksanakan syariat-syariat Islam di jajahan takluknya
termasuklah Sarawak. Tulisan pada Batu Tarsilah Brunei adalah bukti penyebaran
agama Islam di Brunei dengan menyebut bahawa sultan-sultan Brunei telah
melaksanakan syariat Nabi Muhammad (S.A.W). Justeru, hubungan istimewa yang
terjalin antara Brunei dan Sarawak ini telah mencetuskan detik awal bermulanya
kemasukan Islam secara besar-besaran ke Sarawak pada tahun 1476 melalui
pusat-pusat perdagangan di Sarawak. Pada abad ini juga, peranan yang dimainkan
oleh Datu Andi (Raja Jarom) dan Datu Merpati dalam pengislaman
penduduk-penduduk di Sarawak tidak kurang pentingnya.
Pada
abad ke-16, Brunei telah dijadikan sebagai sebuah Kerajaan Melayu Islam yang
mantap dan terkenal di alam Melayu iaitu dalam pemerintahan Sultan Bolkiah I
(1516-1521). Pada tahun 1521, baginda telah mengeluarkan perintah agar Islam
disebarkan secara aktif ke seluruh wilayah Brunei dan Sarawak yang dikenali
sebagai Gerakan Dakwah Islamiah. Antara kawasan yang pernah berada di bawah
penguasaan Kesultanan Brunei pada ketika itu ialah wilayah Kalaka, Saribas,
Sagong dan Samarahan termasuk Mukah, Oya, Matu dan Baram. Kesan besar usaha
dakwah Kerajaan Brunei terhadap wilayah Sarawak pada hari ini ialah kejayaannya
mengislamkan suku-suku bumiputera Sarawak khususnya orang Melanau yang terdapat
di Kawasan pesisir Sarawak iaitu di bahagian ketiga, kelima, keenam dan
ketujuh. Pada abad ini juga ramai saudagar beragama Islam telah datang ke
Sarawak melalui pelabuhan-pelabuhan yang telah diwujudkan lalu mengislamkan
ramai penduduk Sarawak termasuk melalui perkahwinan campur di antara saudagar
Islam dengan penduduk tempatan sehingga abad-abad seterusnya.
Pada
abad ke-17, pemerintahan Sultan Pengiran Tengah menjadi Sultan Sarawak Daru
Hana pada lewat kurun ke-16 (1566) hingga awal kurun ke-17 turut menjadi faktor
pertapakan Islam di Sarawak menjadi semakin mantap dan kukuh. Baginda adalah
Sultan yang pertama dan terakhir memerintah Sarawak. Pada masa tersebut,
Santubung adalah ibu negeri pertama Sarawak pada lewat abad ke-16. Maka dengan
perlantikan Sultan yang beragama Islam di Sarawak pada masa itu memberi
pengaruh yang besar kepada perkembangan Islam selanjutnya di negeri ini.
Perkembangan Islam telah bersemarak di beberapa kawasan lain apabila baginda
menghantar pemimpin-pemimpin Islam seperti Datu Patinggi Seri Setia, Datu
Shahbandar Indera Wangsa, Datu Amar Seri Diraja dan Datu Temenggung Laila
Wangsa untuk mentadbir jajahan-jajahannya.
Pada
abad ke-18, Sebahagian Syarif yang dilantik sebagai pentadbir daerah seperti di
Lingga (Syarif Jafar), Kalaka (Syarif Maulana), Sadong (Syarif Sahabudin dan
Syarif Sahib) dan Sarikei (Syarif Masahor) berperanan menyebar Islam di Kawasan
masing-masing. Walaupun tidak ada bukti yang mutlak namun bolehlah dipercayai
bahawa Syarif-Syarif ini telah Berjaya mengislamkan kesemua orang Melayu dan
sebilangan penting puak-puak Dayak sebelum abad ke-19.
Menjelang
abad ke-19, Islam telah bertapak dengan kuatnya di Sarawak. Namun perluasan
pengaruh Islam terencat apabila Sarawak dijajah oleh Keluarga Brooke dari tahun
1841 hingga 1941. Perluasan kuasa oleh keluarga Brooke dari tahun 1841 hingga
1941. Perluasan kuasa oleh keluarga Brooke bermula dengan Kuching (1841), Kuala
Samarahan (1846), Sadong, Lingga, Skrang, Saribas dan Simanggang (1883), Lawas
(1885) dan Limbang (1890). Sewaktu pemerintahan Brooke, jawatan dan gelaran
para pembesar Melayu seperti Datu Patinggi, Datu Bandar, Datu Temenggong, Datu
Hakim dan Datu Imam diwujudkan semula oleh keluarga Brooke bagi memenangi hati
umat Islam namun fungsi dan gelaran tersebut dikawal dan dihadkan oleh Brooke.
Brooke bukan sekadar menguasai pemerintahan, namun beliau juga mencampuri
urusan perundangan dan agama umat Islam. Brooke telah menubuhkan Native Mohammaden
Probate dan Divorce Court bagi menyelesaikan masalah perkahwinan, penceraian
dan kematian untuk umat Islam Sarawak. Selepas 6 tahun Brooke diisytiharkan
sebagai “Rajah” di Sarawak, gerakan pengkristianan melalui sekolah-sekolah
mission dan paderi-paderi Kristian terus berjalan dalam kelangan rakyat
Bumiputera. Usaha pengkristianan ini bukan sahaja ditumpukan dengan hebatnya
terhadap kaum Bumiputera yang lain malahan sudah mula ditujukan kepada orang
melayu yang beragama islam, namun akidah orang melayu dan masyarakat islam pada
masa tersebut tetap utuh.
Pada
abad ke-20, gerakan pengkristianan melalui sekolah-sekolah mission dan
paderi-paderi Kristian terus berjalan dalam kalangan rakyat bumiputera selain
orang Melayu. Usaha ini tergencat sedikit pada zaman pendudukan jepun dan
kemudian diteruskan secara lebih intensif oleh pihak colonial british ketika
orang melayu sudah kehilangan pengaruh dalam pemerintahan. Pada tahun 1915,
Brooke telah memperkenalkan undang-undang bertulis untuk mentadbir orang islam
Sarawak yang dinamakan sebagai Undang-Undang Mahkamah Melayu Sarawak (UMMS). Ia
mengutamakan perkara-perkara seperti pertunangan, perkahwinan, penceraian dan
salah laku seksual dalam kalangan orang Melayu. Hasil daripada tekanan-tekanan
pada zaman pemerintahan Brooke, maka telah wujud sebuah institusi pengajaran
islam formal yang diberi nama Al-Madrasah Al-Mursyidiyah pada tahun 1917 dan
sambutan daripada masyarakat islam terhadap
madrasah ini sangat menggalakkan dan telah Berjaya melahirkan ramai tokoh
dan ulama di Sarawak.dari tahun 1932-1956, UMMS telah dipinda untuk meluaskan
peranan bagi bergerak kea rah penerimaan Islam secara meluas sehingga wujudnya
jawatan Mufti pada tahun 1941. Sewaktu pemerintahan British pada tahun 1945
Agma Islam tidak mengalami perkembangan seperti yang diharapkan. Hanya pada
tahun 1954, Majlis Islam dan Adat Istiadat Melayu Sarawak dibawah Majlis Islam
In-Corporation Ordinance telah ditubuhkan. Namun majlis ini masih juga tidak
mendapat peruntukan daripada pihak British selain mempunyai tenaga kerja dan
sumber kewangan yang sangat sedikit.
Kesimpulannya,
perkembangan islam di Sarawak secara tidak langsung telah bermula semenjak
pengislaman pemerintah Brunei iaitu Awang Alak Betatar. Perkembangan Islam di
Sarawak semakin bersemarak semenjak berabad-abad lamanya hasil peranan yang
dimainkan oleh Sultan-Sultan Brunei, Sharif-Sharif atau pembesar-pembesar
Brunei, selain peranan yang dimainkan oleh Datu Andi, Datu Merpati dan
saudagar-saudagar Islam dalam mengislamkan ramai penduduk di Sarawak. Akhirnya,
perkembangan yang rancak ini telah tergendala apabila kedatangan Brooke dan
British yang turut membawa ajaran Kristian ke Sarawak. Walaupun mendapat
tekanan, terdapat beberapa institusi yang telah diwujudkan bagi menjaga kepentingan
Islam di Sarawak. Ia menjadi asas dalam menyebar dan menyemarakkan lagi Islam
di Sarawak selepas Sarawak mencapai kemerdekaan sehingga kini.
~ NUN ~
Assalamualaikum,boleh saya dapatkan/saudara kongsikan kertas kerja NUN 2018 ke?
BalasPadamWaalaikumussalam. Maaf, tiada.
Padam