Temu bual PBS 3
Soalan temu bual
1. Bolehkah
encik perkenalkan diri?
·
Nama Aiman Bin Abd Aziz, umur 26 tahun, berasal
dari Yan, Kedah. Belajar di Beijing Foreign Studies University. Mengambil
diploma Pendidikan PDPLI di Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh, Perak. Kini
mengajar di Sekolah Kebangsaan Dato’ Wan Kemara dalam mata pelajaran Bahasa
Manderin.
2. Berapa
lamakah encik berkhidmat sebagai guru di sekolah ini?
·
Baru melaporkan diri buat kali pertama di
Sekolah Kebangsaan Dato’ Wan Kemara (SKDWK) pada 15 Februari 2021. Termasuk
minggu ini, baru minggu kedua mengajar secara bersemuka bersama murid-murid.
3. Pada
pandangan encik, apakah perbezaan sosiobudaya yang terdapat di sekolah ini?
·
Perbezaan sosiobudaya adalah tidak ketara
kerana latar pendidikan sekolah rendah juga mempunyai sosiobudaya sama dengan
sekolah SDKWK ini dari segi bangsa dan bilangan murid.
·
Majoriti murid adalah bangsa Melayu dan jumlah
murid adalah sekitar 1000 lebih.
4. Sepanjang
encik menjadi guru di sekolah ini, apakah keunikan sosiobudaya yang terdapat di
sekolah ini?
·
Keunikan di sekolah ini yang paling jelas
adalah hubungan antara guru-guru dalam sekolah ini. Kerjasama antara mereka
adalah sangat padu.
·
Kerjasama ini dilihat sendiri sebelum sekolah
dibuka, guru berkerjasama gotong-royong persekitaran sekolah.
5. Siapakah
yang paling banyak membimbing encik untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran
dan budaya baru di sekolah ini?
·
Semua guru banyak membantu membimbing bagi
meyesuaikan diri.
·
Semua guru di sini adalah ‘guru lama’ yang
banyak pengalaman dan rajin berkongsi maklumat.
6. Apakah
cabaran yang dihadapi oleh encik untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran
yang mempunyai kepelbagaian sosiobudaya ini?
·
Dari segi sosiobudaya, tiada banyak cabaran
yang dihadapi memandangkan pernah menghadapi sosiobudaya yang sama sebelum ini.
·
Cabaran yang paling sukar dihadapi adalah
jumlah murid yang ramai di dalam satu-satu kelas yang rata-ratanya adalah 30
hingga 40 orang murid per kelas.
·
Dulu, praktikum di jalankan di Sekolah Orang
Asli yang murid-muridnya sekitar 15 orang per kelas.
7. Apakah
usaha encik untuk mengadaptasi diri dengan kepelbagaian sosiobudaya yang
terdapat di sekolah ini?
·
Antara ikhtiar yang dilakukan ialah menghubungi
rakan belajar yang mempunyai pengalaman mengajar di kelas yang ramai murid.
·
Meminta pendapat dan nasihat untuk pengajaran
dan pembelajaran.
8. Apakah
persediaan encik untuk berhadapan dengan murid yang mempunyai latar belakang
sosiobudaya yang pelbagai di dalam bilik darjah?
·
Menyediakan bahan pengajaran dan bahan bantu mengajar
yang dianggap sesuai untuk digunakan.
9. Bagaimanakah
persediaan encik dalam berurusan dengan ibu bapa dan masyarakat setempat di
sekolah tersebut?
·
Memaklumkan tentang mata pelajaran yang hendak
diajar.
10. Apakah
perkara yang dapat encik pelajari melalui kepelbagaian sosiobudaya di sekolah
ini?
·
Tiada kerana pernah mempunyai pengalaman yang
sama di masa lepas.
11. Pada
pandangan encik, apakah implikasi kepelbagaian sosiobudaya terhadap cara
perlaksanaan PdP yang berkesan dalam bilik darjah?
·
Tiada kerana pernah mempunyai pengalaman yang
sama di masa lepas.
Ulasan
Catat Ulasan