Dasar Pendidikan Negara
Pendidikan negara terbina di atas enam dasar iaitu penyata Razak, laporan Rahman talib, kajian aminuddin baki, laporan jawatankuasa kabinet, falsafah Pendidikan kebangsaan dan akta Pendidikan 1996.
Semuanya bermula daripada penyata Razak di mana Pendidikan di
Malaysia dilaksanakan dengan matlamat bagi memupuk perpaduan kaum dan
melahirkan tenaga kerja yang diperlukan oleh negara. Pendidikan yang
dilaksanakan juga bermatlamatkan bagi melahirkan warganegara yang seimbang dan
mampu menyumbang kepada keharmonian negara. Kemudian semua dasar Pendidikan terdahulu
disemak semula lalu melahirkan laporan Rahman talib.
Daripada laporan Rahman talib pula, Bahasa melayu diangkat
menjadi Bahasa pengantar, Pendidikan dan perpaduan. Semua kaum berkomunikasi
dalam satu Bahasa yang sama untuk memupuk perpaduan. Kurikulum yang sama diadakan
bagi semua sekolah iaitu kurikulum yang berorientasikan negara agar dapat
memupuk semangat cinta akan negara dalam diri semua murid. Dua mata pelajaran
penting dicadangkan iaitu pembelajaran mata pelajaran sejarah supaya murid
cinta akan negara dan mata pelajaran tatarakyat (sivik dan kewarganegaraan)
bagi melahirkan murid yang bermoral.
Laporan Rahman talib kemudian ditambah baik dan dilaksanakan
menjadi kajian aminuddin baki. Tambah baik yang dibuat adalah mewujudkan
sekolah aneka jurusan untuk murid yang tiada kecenderungan dalam akademik. Sekolah
pelbagai kemahiran bagi melahirkan tenaga kerja yang diperlukan oleh negara. Sekolah
kebangsaan diwujudkan bagi memupuk perpaduan antara kaum.
Dalam laporan jawatankuasa kabinet, perpaduan dikukuhkan
dengan cara Bahasa melayu dijadikan mata pelajaran wajib dalam peperiksaan. Selain
itu, kerohanian diambil berat melalui mata pelajaran Pendidikan islam dan Pendidikan
moral. Kokurikulum ditekankan bagi mewujudkan semangat kekitaan. Hasilnya adalah
KBSR, KBSM dan falsafah Pendidikan kebangsaan.
falsafah Pendidikan kebangsaan (FPk) diwujudkan bagi
meneguhkan hala tuju Pendidikan negara. Dibentuk bagi melahirkan masyarakat
yang seimbang dari segi JERI (Jasmani, emosi, rohani dan intelek).
Akta Pendidikan 1996 diperkenalkan memperkukuhkan Bahasa melayu
sebagai Bahasa pengantar utama dalam Pendidikan. Bahasa melayu menjadi mata
pelajaran wajib diajar di semua sekolah. Selain itu, kerohanian diambil berat
melalui mata pelajaran Pendidikan islam dan Pendidikan moral.
Ulasan
Catat Ulasan